+3
powrót do artykułów

Istota ćwiczeń rozciągających

 

Nasz siedzący tryb życia i brak ruchu sprawiają, że nasze ciało staje się coraz mniej elastyczne. Dlatego powinniśmy jak najczęściej wykonywać ćwiczenia rozciągające które redukują bóle krzyża, chroniczne bóle szyi, barków, a także wady postawy i asymetrie ciała.

Tymczasem ćwicząc nawet na siłowni czy biegając zapominamy o ćwiczeniach rozciągających, tak samo jak o rozgrzewce Powodów jest wiele, a do najczęstszych należą: brak miejsca, czasu i na koniec brak wiedzy, jakie ćwiczenia wykonywać. Co ważne, gdy trenujemy bez ćwiczeń rozciągających skutek jest jeden, a mianowicie gorsze efekty siłowe, obwodowe i zdrowotne. Nie wykonywanie tego rodzaju ćwiczeń wpływa bowiem na: skracanie się mięśni, ich sztywnienie i zmniejszenie przepływu krwi, jak również zmniejszenie ruchomości stawów.

Jeśli plan naszego treningu zakłada ćwiczenie kolejno konkretnych partii mięśni, wówczas pamiętajmy, aby zawsze rozciągać mięśnie, które ćwiczyliśmy. Natomiast w treningu ogólnorozwojowym, gdzie angażowane są prawie wszystkie mięśnie, wykonujmy po jednym ćwiczeniu rozciągającym na podstawowe grupy mięśniowe. Aby nie zniechęcić się do tego rodzaju ćwiczeń, warto stosować pewne zasady, po pierwsze wykonywać ćwiczenia rozciągające które lubimy. Po drugie warto dołączyć ćwiczenia rozciągające w przebieg całego treningu, czyli po każdej serii lub ćwiczeniu wykorzystajmy cenne minuty na rozciąganie.


Najbezpieczniejszą metodą rozciągania mięśni jest metoda statyczna, która polega na stopniowym rozciąganiu mięśni do momentu ich maksymalnego oporu. Wówczas zatrzymujemy ruch na chwilę i powracamy do pozycji wyjściowej, a po chwili odpoczynku ponawiamy ćwiczenie. I tak kilkakrotnie w każdym ćwiczeniu, z czasem stopniowo powiększamy zakres ruchu, pokonując opór mięśni Ćwiczenia rozciągające są niezwykle istotne dla naszego ciała, dzięki nim możemy dbać o elastyczność, redukować rozmaite bóle kręgosłupa i stawów. Wystarczy tylko trochę chęci, aby wyrobić w sobie nawyk codziennych porannych ćwiczeń rozciągających np. w formie jogi.

KOMENTARZE

KOMENTARZE (0)

TWÓJ KOMENTARZ: