0
powrót do artykułów

Co robić, aby uniknąć efektu jo-jo?

 

Wielu z nas stosuje rozmaite diety aby pozbyć się zbędnych kilogramów. I po tygodniach lub miesiącach wyrzeczeń wreszcie uzyskujemy wymarzony cel i mamy idealną masę ciała.

 

Niestety stosunkowo często zdarza się, że po kilku tygodniach waga znów nam rośnie i dochodzi do tzw. efektu jo-jo czyli znów ważymy tyle, ile przed dietą. Jak można zapobiec efektowi jo-jo? Najistotniejszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest nasz powrót do złych nawyków żywieniowych, wtedy nadprogramowe kilogramy wracają znacznie szybciej niż je utraciłyśmy.

Co ciekawe według ostatnich badań dietetyków ponad połowa pacjentów otyłych, zrzucających zbędne kilogramy pod kierunkiem dietetyka po zakończeniu kuracji nie utrzymuje swojej wagi! A po pięciu latach do otyłości wraca aż 80% pacjentów! Ponadto niejako jesteśmy skazani na efekt jo-jo bowiem nasze komórki tłuszczowe mają coś w rodzaju pamięci, dlatego wpływ na naszą wagę w życiu dorosłym ma dzieciństwo i to, ile wówczas ważyliśmy.

Wtedy właśnie ustala się liczba komórek tłuszczowych w naszym organizmie i nie można ich zniszczyć ćwicząc czy stosując dietę, ulegają one jedynie zmniejszeniu, ale pozostają nadal. Jak zatem skutecznie zapobiec efektowi jo-jo? Po pierwsze należy się właściwie odchudzać tzn. stosować dobrze zbilansowaną dietę pod okiem specjalisty, unikajmy diet restrykcyjnych, które mogą wyrządzić naszemu organizmowi więcej złego niż dobrego. Ważnym jest, aby tracić tygodniowo od 0,5 do 1 kg, wówczas nasz organizm powoli dostosowuje się do nowej sytuacji. Gdy uzyskamy już wymarzoną masę ciała ograniczmy spożycie o ok. 400 kcal w stosunku do zapotrzebowania energetycznego. Na koniec pamiętajmy o codziennej aktywności fizycznej, która nie tylko pomaga utrzymać właściwą masę, ale wypływa pozytywnie na wszystkie układy w naszym organizmie.

Dlatego powinniśmy codziennie przynajmniej spacerować lub zaczynać poranek od 30 min gimnastyki. Natomiast słodycze i słone przekąski jedzmy tylko od czasu do czasu np. w określony dzień tygodnia. Aby skutecznie walczyć z efektem jo-jo musimy zapomnieć o złych nawykach żywieniowych, pamiętajmy bowiem, że skłonność do tycia pozostaje. Gdy zmienimy naszą dietę raz na zawsze i zaczniemy prowadzić zdrowy styl życia efekt jo-jo nam nie zagrozi!

KOMENTARZE

KOMENTARZE (0)

TWÓJ KOMENTARZ: