+1
powrót do artykułów

Kolorowa dieta

 

Aby zdrowo się odżywiać, wystarczy tylko pamiętać o jednym, aby na talerzu zawsze było bardzo kolorowo. Wówczas możemy być pewni, że spożywamy wartościowe produkty i dostarczamy naszemu organizmowi wszystkie potrzebne elementy.

 

Kolorowa dieta polega na spożywaniu większej ilości warzyw i owoców, które oprócz witamin i mikroelementów zawierają także błonniki i rozmaite fito-związki, które odpowiadają za walkę z wolnymi rodnikami. W kolorowej diecie podzielono produkty na sześć grup pod względem barwy, ponieważ to właśnie fito-związki odpowiedzialne są za kolor pożywienia. Zasadą diety jest łączenie jak największej ilości kolorów pożywienia w jednym posiłku, dzięki czemu dostarczamy organizmowi wszelkich potrzebnych substancji.

Pierwszą grupę tworzy kolor czerwony i takie produkty jak min.: pomidory, buraki, maliny, papryka, truskawki i arbuz. Odpowiedzialny za ich barwę likopen jest bardzo silnym antyoksydantem, nie ulega rozkładowi podczas gotowania, a nawet jest znacznie lepiej przyswajalny w rozmaitych przetworach. Kolejną grupę stanowią produkty zabarwione na żółto-pomarańczowo tj: pomarańcze, cytryny, ananasy, banany czy kukurydza, których głównym składnikiem jest alfa i beta-karoten. Barwniki te pobudzają działanie systemu immunologicznego i chronią przed chorobami układu krążenia. Biały to kolor takich produktów jak: czosnek, cebula czy ziemniaki, które zawierają alicynę obniżającą ciśnienie krwi i poziom cholesterolu

Kolejna grupa zawiera pożywienie o barwie zielonej tj.: szpinak, ogórki, groszek, brokuły czy kiwi, które zawierają luteinę przeciwdziałającą degeneracji siatkówki i tworzeniu się katarakty na narządach wzroku – oczach. Produkty granatowo-fioletowe jak np.: jagody, śliwki czy bakłażany zawierają antocyjany, silne przeciwutleniacze, które opóźniają starzenie się organizmu, ułatwiają przemianę materii oraz łagodzą dolegliwości w chorobach trzustki i wątroby.

Na koniec kolor brązowy, który odnajdziemy w: figach, orzechach, daktylach i płatkach zbożowych. Produkty z tej grupy zawierają największe ilości błonnika który reguluje pracę układu trawiennego i zapobiega nowotworom jelita grubego Dieta kolorowa nie wymaga od nas zbyt wiele zaangażowania i pracy, wystarczy tylko pamiętać o kolorach i odpowiednio komponować każdy posiłek, smacznego!

KOMENTARZE

KOMENTARZE (0)

TWÓJ KOMENTARZ: