-1
powrót do artykułów

Napoje podczas treningów

 

Według ostatnich badań nie każdy płyn spożywany podczas wysiłku fizycznego jest odpowiedni dla zmęczonego organizmu. Większość z nas intensywnie trenując pije wodę mineralną niegazowaną, okazuje się jednak, że to nie najlepszy napój.

 

Każdy z nas wie, że nawet niewielkie odwodnienie ma wpływ na efektywność treningu. Bowiem podczas intensywnych ćwiczeń dochodzi do podniesienia temperatury ciała oraz wzmożonej utraty wody i elektrolitów wraz z wydzielającym się potem. Dlatego powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi na bieżąco odpowiednich napojów, ale jakich? Co według najnowszych badań powinniśmy pić podczas treningu, aby wyrównać straty cennych witamin i minerałów?

Popularne wody mineralne niegazowane zawierają spore ilości magnezu i wapnia, jednakże nie są to główne elektrolity tracone z potem. Właściwy napój powinien zawierać większe ilości sodu, gdyż to właśnie rezerwy chlorku sodu zmniejszają się najbardziej w czasie treningów Napoje izotoniczne gaszą pragnienie, dostarczają wszystkich niezbędnych elektrolitów, które tracimy wraz z potem oraz są źródłem energii potrzebnej do wydłużenia czasu treningu. Ponadto napoje izotoniczne mają wyselekcjonowany skład minerałów i węglowodanów, których celem jest wydłużenie czasu treningu, bez spadku wydolności. Co ważne zawierają one o połowę mniej kalorii i cukru niż soki owocowe czy inne napoje, co jest istotne zwłaszcza dla osób chcących zgubić zbędne kilogramy.

Odpowiedni poziom płynów w organizmie jest kluczowym składnikiem odżywiania sportowców, a ci którzy piją napoje izotoniczne mogą ćwiczyć dłużej, intensywniej i są mniej narażeni na przegrzanie organizmu. Dlatego udając się na intensywny trening pamiętajmy o właściwym napoju i starajmy się co 15 minut wypić przynajmniej kilka łyków. Inaczej doprowadzimy własny organizm do odwodnienia, czyli stanu kiedy obniżeniu może ulec ciśnienie krwi. W niezwykle ciężkich przypadkach odwodnienia odnotowywano również zgony, do których dochodziło w wyniku zapaści. Właściwy poziom płynów w organizmie, zwłaszcza podczas treningu to poważna kwestia, dlatego koniecznie zabierajmy ze sobą napoje izotoniczne a nie jak dotąd wodę mineralną niegazowaną.

KOMENTARZE

KOMENTARZE (0)

TWÓJ KOMENTARZ: