0
powrót do artykułów

Zdrowe żywienie

 

Aby utrzymać odpowiednią dla organizmu wagę bez konieczności stosowania restrykcyjnych diet, wystarczy tylko przestrzegać zasad zdrowego żywienia. Poza tym należy koniecznie wyeliminować złe nawyki, dzięki czemu doprowadzimy do utraty wagi, a także poprawimy sobie samopoczucie. Na czym zatem polega zdrowe żywienie?

 

Po pierwsze codzienna dieta składa się z różnych grup żywności, gdzie produkty zbożowe są głównym źródłem energii, a zamiast mięsa spożywamy ryby i rośliny strączkowe. W zgodnie z normami zdrowego żywienia, w naszej diecie nie może zabraknąć produktów mlecznych, warzyw i owoców. Natomiast spożycie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, ograniczamy do minimum, podobnie cukry, słodycze, sól i alkohol. W kompozycji prawidłowej diety pomoże nam Piramida Zdrowego Żywienia, dzięki której możemy zadbać o urozmaicenie posiłków.

Jak już wspomniałam produkty zbożowe są głównym źródłem energii, dostarczają bowiem: węglowodany złożone, błonnik pokarmowy, białko roślinne, witaminy z grupy B oraz witaminę E i składniki mineralne: żelazo, miedź, magnez, cynk, potas i fosfor. Produkty mleczne to kolejne pożywienie, które powinno codziennie gościć w naszej diecie zwłaszcza dzieci powinny spożywać mleko o wyższej zawartości tłuszczy. Witaminy w nim zawarte są składnikiem budulcowym kości i zębów, a od stopnia uwapnienia kości w wieku młodzieńczym zależy ich odporność na złamania w wieku starszym.

Warto równie często sięgać po jogurty, maślanki i kefiry, które zawierają korzystne kultury bakterii stymulujące rozwój mikroflory jelitowej i wspomagają proces trawienia i wzrost przyswajalności składników pożywienia. Jak wyżej wspomniałam mięso najlepiej zastąpić rybami i roślinami strączkowymi, zaleca się bowiem 2-3 porcji po 150g tygodniowo. Produkty te zawierają więcej składników mineralnych jod oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które wpływają na zmniejszenie poziomu cholesterolu we krwi i wykazują działanie hamujące rozwój nowotworów, osłabiają reakcje alergiczne i zapalne.

Zasady zdrowego żywienia nie są wcale trudne, wystarczy tylko trochę czasu i chęci, aby je poznać i wdrożyć w swoją codzienną dietę, wówczas unikniemy nadwagi, która prowadzi do rozwoju m.in.: cukrzycy, nadciśnienia tętniczego i rozmaitych chorób układu krążenia.

KOMENTARZE

KOMENTARZE (0)

TWÓJ KOMENTARZ: