-2
powrót do artykułów

Złe nawyki żywieniowe

 

Dlaczego mamy problem z otyłością? W większości przypadków wina leży po naszej stronie, po prostu przejadamy się i nie uprawiamy żadnej aktywności fizycznej, tylko 5 proc. otyłych ludzi może zrzucić winę na choroby genetyczne i metaboliczne.

 

Wiek zmienia nasze potrzeby kaloryczne, dlatego tycie wiąże się głównie z niedostosowaniem diety i aktywności fizycznej do potrzeb naszego organizmu. Spożywamy zbyt duże ilości kalorii i jeśli dzieje się tak przez dłuższy okres, nasz organizm odkłada nadwyżkową energię w postaci tłuszczu. Dzienna ilość kalorii jest zależna od kilku czynników: płci, wieku, predyspozycji genetycznych oraz aktywności fizycznej, najczęściej to około 2000-2500 kcal dziennie. Sprawdźmy zatem czy nie jemy za dużo i zbilansujmy odpowiednio naszą dietę, aby nie mieć problemów z nadwagą.

W sytuacji, gdy nadmiar kilogramów jest naszym problemem od dawna, i mimo diety i wysiłku fizycznego waga ani drgnie, wówczas należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem. Nadwagę mogą bowiem powodować niektóre choroby np.: trzustki, tarczycy, nadnerczy, jajników czy nowotwory mózgu lub przyjmowane leki psychotropowe, przeciwcukrzycowe i sterydy, dzieje się tak jednak tylko w 5 proc. wszystkich przypadków. Zazwyczaj dostarczamy swojemu organizmowi więcej energii niż faktycznie spalamy i w ten sposób tworzymy sobie zbędne pokłady tkanki tłuszczowej.

Zła dieta i nawyki żywieniowe to główne przyczyny powstawania otyłości nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, że są to np.: nieregularne posiłki, jedzenie w pośpiechu, jedzenie rzadko i dużo, a nie często, ale mało, niejedzenie śniadań oraz podjadanie między posiłkami. Ponadto tyjemy również, gdy zbyt często jemy wysokokaloryczne, tłuste potrawy, unikamy owoców i warzyw, a na domiar złego popijamy wszystko kalorycznymi napojami gazowanymi i słodzonymi sokami. Picie zbyt małej ilości wody, dodawanie zbyt dużej ilości soli i ostrych przypraw do posiłków oraz częste smażenie na tłuszczu zamiast gotowania czy pieczenia to kolejne nawyki, których powinniśmy się pozbyć. Powinniśmy również pamiętać, aby nie podjadać chipsów, orzeszków, ciastek podczas oglądania telewizji i nie traktować jedzenia jako relaksu.

Błonnik pokarmowy to jeden z wielu czynników zmniejszających ryzyko tycia, gdyż wspomaga on pracę jelit i pozwała na dłuższe uczucie sytości, znajdziemy go w świeżych owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych. Właściwie zbilansowana dieta to połowa sukcesu w walce z otyłością, dlatego zmieńmy swoje złe nawyki żywieniowe i zadbajmy skutecznie o nasze zdrowie.

KOMENTARZE

KOMENTARZE (0)

TWÓJ KOMENTARZ: